Siste søndag i advent fant jeg ut at jeg ville servere skikkelig gårdsøl til julematen.

Først var det ut å hente einer, en 5 min kjøretur så var det i boks.

Når det kommer til einerlågen er det like mange svar som spørsmål når det gjelder temperatur og mengde. Jeg brukte ca to 0,5m greiner som jeg klippet av smågreinene på å hadde i BB30. Fyllte opp med vann og satte den på 73 grader i 1,5 timer. Når denne var ferdig ble den stående å trekke videre ca 1 time grunnet andre juleforberedelser.

Maltsammensetningen var såre enkel. 3kg pale malt, 3kg pils malt og 1kg münich. Meskes på 68 grader i 60 minutter. Til humle brukte jeg Slavyanka, en ukrainsk humle med ca 5,2 i alfasyre. 30g på 60min og 70g ved flameout.

Når vørteren var kjølt ned til 40 grader var det bare å pitche kveik. Valget falt på Vossakveik fra Sigmund Gjernes og jeg pitchet 5ML kompakt slurry.

Det endte med 26L til gjæring. OG 1.062. Etter 8 timer var det full fart og stormgjæring. Kveiken dro opp temperaturen til 41,5 grader på egenhånd. FG endte på 1.007 så neste gang skal det meskes enda høyere, tåler litt mer restsødme.

Oppskåk var torsdag og ølet ble tappet på dunk.

Erfaringen er som nevnt å meske enda litt høyere for å sitte igjen med litt mer sødme. Enten må jeg også koke lenger eller tilsette mer spesialmalt for å få enda mer karamellsmak.

